onsdag 21 oktober 2015

Grattis Blåöga

Idag är det en alldeles speciell dag. Blåöga fyller sex år. Alla som träffar Blåöga bara älskar honom. Han är unik med sitt blå öga, men han har också förmågan att sätta ett alldeles speciellt avtryck i människors hjärterum. En hund som aldrig visat en irritation över någon människa. Han bara älskar alla!

Blåöga

Hans start i livet var speciell som jag inte kommer att berätta om. Men när han kom till mig åtta veckor gammal hade han bajs i pälsen, öroninflammation och en tarm som blödde. Han luktade så illa att den hund jag redan hade inte ens ville lukta på honom. Starten blev veterinärkontakter och träna honom att inte vara rädd för ljud. Men han fann oändligt med kärlek hos oss och hos den andra hunden, en brunvit cavalier. 

Blåöga som liten valp med sin käraste vän, en blenheim cavalierhane.

När Blåöga var 5,5 månad dog bleinheimcavalieren. Det kom oväntat och ingen var förberedd. Och för lilla Blåöga blev det katastrof. Han sökte sin vän i fyra dagar. När den fjärde dagen kom och nysnön låg blev han plötslig så glad när jag rastade honom. Han nosade med viftande svans där snön formligen yrde runt fötterna på honom. Tills jag insåg att nu går vi den väg jag sista gången gick med den brunvita hanen innan han dog. Spåren ledde naturligtvis hem till ytterdörren. Där stod Blåöga hoppandes och viftandes på svansen och ville att jag skulle öppna dörren. Bakom dörren var det tomt - hans vän var inte där. Lilla Blåöga, inte ens ett halvår, sjönk ihop i hallen och blev liggandes där. Så smärtsamt att se. Sedan dess sover han inte ensam. Han sover hos mig. 

Mysfarbrorn

Idag har han också Mysfarbrorn. Denna fina farbror som flyttade hem till oss som fyraåring och är snart åtta år. Två underbara hundar är de - både Blåöga och Mysfarbrorn. Grattis Blåöga på din sexårsdag.

17 kommentarer:

  1. Grattis till Blåöga! Tuff start i livet, men vilken tur han hade som fick komma till er sen! Glad att han mår lite bättre :)

    SvaraRadera
  2. Grattis lilla fina Blåöga!

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  3. Grattis lilla Blåöga på din sexårsdag...hunden är ju människans bästa vän ;)))
    Kramis bia

    SvaraRadera
  4. Grattis till Blåöga. Vårt lilla yrväder Tippen är också sex år. Fortfarande rädd för ljud. Kan det vara den årgången som inte gillar ljud. Skämt o sido. Men har ni fått bukt med Blåögas rädsla för ljud. Vi jobbar och tränar mycket med hjälp av medicin. Men det är inte lätt. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi fick bukt med hans ljudrädsla tack vare Gokillen (den bruna röda hunden som finns i menyn "Mina Hundar") och träning. Så bra att han idag inte ens reagerar på nyår.

      Radera

  5. Så alldeles underbar, stort grattis till Blåöga :-)

    Kramen ♥

    SvaraRadera
  6. Så fint du berättar om lilla blåöga! Vilken tur att han fick komma till ett kärleksfullt hem! Stackarn hörs ha fått en tuff start!
    Stor kram och ett stort grattis på födelsedagen fina blåöga!
    Maria

    SvaraRadera
  7. Vilken fin historia! Och visst är det så, vissa djur ger mer än andra.

    SvaraRadera
  8. Grattis i efterskott, Blåöga!
    Vi har ju inte träffats - men jag är ett fan tack vare mattes goda berättelser och beskrivningar! :)

    SvaraRadera
  9. Underbara, känsliga Blåöga. Jag tror att han och Pälsbollen skulle gilla varandra.
    I den där mjukheten och tålamodet.

    Grattis vackra fyrbenta i efterskott! Både till åren som går och att du hamnade rätt efter en stökig start.

    Kramen Hannis

    SvaraRadera
  10. Naw,finaste Blåöga ♥-liga Grattisnoooospussar från mig!

    SvaraRadera
  11. men å... vilken sorglig berättelse. Djur alltså. som man kan älska dem!

    SvaraRadera
  12. Grattis till en alldeles speciell Blåöga! Känner att det är en välsignelse att han kom till dig.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  13. Grattis i efterskott till finaste Blåöga
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  14. Vilken speciell och fin vovve han är Blåöga, även om jag aldrig träffat honom, men du skriver så fint om honom och dina andra hundar så det känns som man känner dem på något sätt. Hoppas han hade en fin födelsedag.
    Tackar för titten hos mig och dina fina kommentarer, så kul när någon lämnar ett litet avtryck!
    Ha en fortsatt fin helg.
    Kram AK

    SvaraRadera
  15. Älskar dina livslevande berättelser om Blåöga och Mysfarbrorn. Den här är hjärtskärande...lilla fina Blåöga!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥