tisdag 13 oktober 2015

Zucchinilasagne - ett vegetariskt alternativ

Ett gott och trevligt alternativ till vanlig lasagne är att byta ut köttfärsen mot zucchini och champinjoner. Att byta ut några måltider mot ett vegetariskt alternativ är klimatsmart och ett bra sätt att bidra till ett mer hållbart förhållningssätt. Tomatsåsen kan man göra från råvaror eller om man vill ha ett snabbare alternativ köpa färdig tomatsås med basilikasmak.


Jag brukar göra så här;
1 finhackad liten purjolök
2 finhackade vitlöksklyftor
lite olivolja
1 förpackning tomatsås med basilikasmak

Purjolök och vitlök bryns i oljan. Därefter kokas allt ihop med tomatsåsen.


1 zucchini hackad i bitar
8 skivade champinjoner 
4 dl creme fraiche eller 4 dl havregrädde + lite majzena mjöl (för att få lite tjockare konsistens)
2,5 dl riven västerbottensost
salt
vitpeppar
lasagneplattor

Koka zucchinibitarna i havregrädde + lite majzena mjöl eller creme fraiche i ca 5 minuter. Tillsätt 1, 5 dl västerbottensosten, salt och vitpeppar. Lägg lasagneplattor i smord form. Häll över lite tomatsås på lasagneplattorna och därefter zucchiniostsåsen och champinjonskivor. Gör likadant ett varv till. Avsluta med lasagneplattor och 1 dl riven västerbottensost. Grädda i 225 graders ugn i ca 30 minuter.


De flesta av mina ingredienser försöker jag till största mån välja ekologiskt, närproducerat eller kravmärkt. Havregrädde istället för creme fraiche är mer klimatsmart. Ibland byter jag ut champinjonerna mot kantareller eller trattkantareller. På hösten är ett tips om man odlar tomater och basilika att koka egen tomatsås. Zucchinilasagne är ett gott vegetariskt alternativ!

17 kommentarer:

  1. Jag som älskar suchini. En rätt helt i min smak. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Tack för tips! Efter att ha gjort en hel mängd inlagd squash, och squashbiffar för ett år så har jag fortfarande kvar av skörden. Nu blir det lasagne i stora mängder att äta och frysa in det som inte går år genast.
    Tack för tips än en gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I helgen lagade jag till lasagnen efter ditt recept och den blev väldigt god. Gjorde två till och frös in utan att grädda dem. Två nygräddade zucchinilasagne väntar framöver. Supergott!

      Radera
  3. Åh,så gottit det låter - Måste testas ❤️ ...
    /Kram fina!

    SvaraRadera
  4. Det lät gott !! och vi ska ju äta vegetariskt ett par ggr i veckan för naturen också ….
    Tack för recept måste testas här hemma
    Kramisar till dig finaste !!!
    Sanna

    SvaraRadera
  5. Det ser verkligen gott ut! Jag älskar lasagne och zuccini odlar vi varje år fast vi brukar mest göra omelett och soppa av dem. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  6. Så gott det låter, det där måste testas. Tack för receptet.
    Fin dag till dig
    KRam
    Annie

    SvaraRadera
  7. Oj så gott det ser ut att vara. Måste pröva på det. tack för tipset!

    SvaraRadera
  8. Det ser så gott ut! Jag är dålig på vegetarisk mat så bra att få tips, tack för det!
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  9. Det receptet ska jag pröva. Friherren och jag kör ganska ofta numera med något vegetariskt alternativ och märker både hur gott det är och hur skönt mätt man blir. Det gäller bara att ställe om hjärnan lite och våga tänka out of the box som det heter. Finns massor av goda grönsaksbiffar att göra som ett alternativ till kött.
    Tack för att du inspirerar oss!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  10. Jag tackar och bockar för mattipset och inspirationen. Havregrädde har jag aldrig provat. Måste ändra på det.
    /P

    SvaraRadera

  11. Det ser väldigt gott ut och jag kommer nog att prova. :-)
    Tack för mattipset...

    Kram på dig ♥

    SvaraRadera
  12. Zucchinilasagne är riktigt gott och jag gör det ibland, receptet är ungefär det samma som ditt.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  13. Eftersom dottern är vegetarian så blir det lite vegetarisk mat här ibland...men jag har försökt att äta lite mer vegetariskt än jag gör, men det går inte så bra...men jag gillar vegetarisk mat...helst om man får den serverad ute på någon bra restaurang...för jag är inte bra på att tillaga själv...dottern kan det bättre ;))....det där lät gott !
    Kram

    SvaraRadera
  14. Det där lät gott. Tack för tipset! :)

    Sköt om dig.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  15. Ser jättegott och jag känner också mer och mer att det är rätt att byta ut några måltier i veckan mot vegetariskt

    Kram och ha en fin vecka

    SvaraRadera
  16. Det där lät gott!
    Och hyfsat enkelt. Sånt gillar jag=))
    Kram!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥