måndag 25 april 2016

Snöstorm och tacksamhet

Plötsligt blev det vitt igen! Snöstorm! Hela dagen har det vräkt ner. Jag går omkring och småler och tänker att det är som det ska i aprilmånad. Det var bara i morse att plocka fram vinterskorna igen. Igår krattades rabatten och idag måste snöspaden fram. :-) Underbara oförutsägbara april.


Jag hittade en förklaring på vad ordet april betyder. April kommer från latinets aperire som betyder öppna. Vackert budskap - naturen vaknar till liv, jorden öppnar sig för växter som börjar gro och kronbladen på blommorna slår ut och öppnar upp sig för att insekterna ska hitta det goda.


Snön som faller utanför fönstret har lugnat ner sig lite och verkar övergå till regn. Hoppas bara att det inte fryser på nu när alla bytt till sommardäck. 


Idag är det måndag och dags för Evas fina tacksamhetsutmaning. Det är ett par veckor sedan jag hakade på den här utmaningen så nu är det dags. 

Att längtan och väntan snart närmar sig sitt slut. Jag lovar - det blir ett inlägg när tiden är inne. 
Hemlagad lasagne med västerbottensost i
Vänner
Att Blåöga mår hyfsat på sina mediciner
Internet
Krokus i rabatten och andra vårtecken
Titta på tapeter och fundera - oj, så mycket det finns att välja på!
Bra hundborstar och hundkammar
Min ekotvål
Ett litet kryddväxthus till köksfönstret

24 kommentarer:


  1. Vilken helt underbart vacker bild med blommorna vid fönstret, först trodde jag det var frost men visst är det väl fönstret som är sådant?

    Kram ♥

    SvaraRadera
  2. Det är så sant, det är så här april var när en annan växte upp. Opålitlig :) Själv tycker jag det är bra att inte värmen lägrar sig så tidigt. Kanske man uppskattar den mer i sommar sen. Hoppas den kommer bara :)
    En fin vecka önskar jag dig

    SvaraRadera
  3. SÅ många fina rader i sin lista :)
    Och det du väntar på och längtar efter ... det får till och med mig att bli lite pirrig ;) Ska bli roligt att få veta, så småningom!
    April - en längtans tid i sig :) Önskar dig fina sista dagar på årets lurigaste månad!

    SvaraRadera
  4. Bra med en positiv tanke om aprilvädret vi har! Det blir ju annars mycket klagan över vädret som vi ju inte alls kan rå på. Bara att acceptera och gilla läget, vi får det vi får!
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  5. Bra att åtminstone du kan se nå't positivt med aprilvädret. Jag har betydligt svårare för det. 2014 och ifjol var vädret inte alls så som i år, men visst ska det se ut ungefär som du visar. Här hade vi även hagel och enstaka stycken sol igår...

    Å du fick även ihop en riktigt bra och blandad tacksamhetslista:-)

    SvaraRadera
  6. Aprilväder Vackra bilder och Rader av tacksamhet. Jag tackar för att få ta del av detta.

    SvaraRadera
  7. Härligt att det snart är dags att berätta! :)
    Jag är ju så nyfiken och förväntansfull nu så jag hållet på att spricka!
    Roligt att få veta vad April betyder.
    Och jag kan tänka mig att du har en underbar doft i köket med alla kryddorna! :)
    Hoppas ni får tillbaka våren snart.
    Stor kram vännen ❤

    SvaraRadera
  8. Ja det är på sitt sätt härligt med detta opålitliga väder som man får i april. Jag tycker om det!
    Fina vänner du har som vet vad du tycker om att få och uppskattar i present, alltid trevligt med en härlig tvål.
    Ha en fin vecka.
    Kram AK

    SvaraRadera
  9. Visst är det konstigt väder. Typiskt april. Så mycket fint du har att vara tacksam för. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  10. Mmm vad sugen jag blev på lasagne nu!
    Oj vad mycket snö ni fick! Lika bra att det regnade bort. Intressant med ordet april :) Ha en fin vecka! Kram

    SvaraRadera
  11. Vackra bilder 💕 ...
    Snö...Ja,här har vi inte haft det - Än utan mycket sol fast lite kallare!

    /Kram finaste

    SvaraRadera
  12. Vad spännande att få lära sig vad april betyder! Här har det också snöat igen och dessutom haglat! Men som för det mesta i april så tinar det också snabbt bort. Hoppas hoppas det var sista sucken av vintern som visade sig och att det hädanefter blir lite varmare! Kram

    SvaraRadera
  13. Vilken fin betydelse ordet "april" hade. stämmer verkligen.
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Jag visste faktiskt inte vad april betydde, men det stämmer bra in. Aprilvädret är minst sagt varierande. Ska bli skönt när det stabiliserar sig och blir vår "på riktigt".

    SvaraRadera
  15. Ett miniväxthus i fönsterkarmen kanske kan ersätta den längtan man känner nu. Bra idé.
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  16. Jag klagade av mig lite i morse i min blogg, jag också. Igår snöblandat och......precis som du skrev, frös det på inatt. Men snön låg inte kvar men det våta blev halt i morse.
    Mina krokus har blommat över. Tulpanerna tittar försiktigt upp trots att det varit väldigt kallt här.
    /P

    SvaraRadera
  17. Hej!

    Vilka vackra bilder med tulpanerna i fönstret och aprilvädret utanför.
    Roligt att få veta vad april betyder också, det har jag aldrig tänkt på.
    Så fint med tacksamhetslistan... Ska nog ta och göra en, bara för mig själv...

    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  18. Ja april är varje år sådär föränderlig. Man vet ändå att vi går mot varmare tider då grönskan kommer.

    SvaraRadera
  19. Ja, så skiftande som vädret är från dag till dag undrar jag om jag någonsin vågar sätta ut min Rosenböna som snart börjar bli alldeles för stor här inne.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  20. Så skönt att vara på rätt sida av fönstret! Men som du säger, det är ju april...

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  21. April är som april är:)! Jag är tacksam för att våren tvekar lite, då får jag njuta av den längre!

    SvaraRadera
  22. Ja april är en lurig månad, det ska vädergudarna veta! Men snart är det sköna maj och då kör vi VÅR!
    Kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  23. Ja vad jag längtar efter värmen! Även att man ju veeeet att såhär är det i april!!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  24. April kan minsann vara ett äventyr. Samtidigt som persikan blommar i trädgården låg olivträdet, som sattes ut för ett par veckor sedan, i förra veckan nästan dubbelvikt av tung, blöt snö. Å´ då bor jag ändå en bra bit söderut i vårt avlånga land. Det är smällar man får ta. :) Skönt med maj.
    Kram Mia

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥